Seuran historia

Seura on perustettu 19.9.1930. Perustamiskokous pidettiin Heinolan keskikoululla. Perustamiskokouksen puheenjohtajana toimi konstaapeli Adi Kääriäinen ja sihteerinä vakuutusvirkailija Urho Saavalainen.

Koska perustava kokous oli syksyllä ja vuosikokoukset päätettiin pitää aina alkuvuodesta, valittiin väliaikainen johtokunta jonka puheenjohtajaksi valittiin Hugo Henriksson (myöhemmin hän suomensi nimensä Hirkiksi). Tähän johtokuntaan kuului aluksi kaiken kaikkiaan yhdeksän henkilöä ja tämä johtokunta sai valita seuralle nimen.

Johtokunta julisti seuran merkin luonnoskilpailun, jonka voitti silloisen johtokunnan jäsen Kauko Hietala.

Heinolan Iskun ensimmäinen vuosikymmen oli Hugo Hirkin aikaa. Seuran koko sielu oli sen puheenjohtaja. Hirki oli puheenjohtaja, aktiiviurheilija, palloilija, valmentaja, ohjaaja, kilpailujen järjestäjä, varojen hankkija, suorituspaikkojen kunnostaja, tanhuaja ja siinä ohessa vielä perheensä huoltaja. Hirkin sydäntä lähellä olivat jalka- ja jääpallo. Nimenomaan Hirkin ansiosta elivat nuo yllämainitut palloilulajit kukoistusaikaansa Heinolassa ennen talvisotaa 1939.

Heinolan Isku liittyi SVUL:n Lahden piiriin 1931 ja samalla SVUL:n jäsenseuraksi. Liittymisen myötä alkoi toiminta virittyä yhä laajemmalle ja palloilulajien lisäksi alettiin järjestää myös yleisurheilu-, hiihto-, paini-, nyrkkeily- ja voimisteluharjoituksia sekä kilpailuja.

lähde: Heinolan Isku 50- vuotis historiikki

SEURAN JAOSTOT: